شیرامین تزه خبرلری

رسانه مردمی شیرامین

شیرامین

  • ۲۵۰۴

شیرامین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شیرامین بخش حومه شهرستان آذرشهر واقع شده‌است. انگور شیرامین مشهور است. در سال‌های اخیر به دلیل کم‌آبی قسمت‌های بزرگی از مزارع و باغات شیرامین از بین رفته‌اند. جمعیت این روستا رو به افزایش بوده و جوانان آن وارد رشته‌های کاری جدیدتر و جدی تر می‌شوند.

شیر امین از روستاهای تاریخی  و از توابع آذرشهر می‌باشد . در گورستان دهستان شیر امین مجسمه‌های سنگی متعدد از حیواناتی چون قوچ ، صندوق‌ها ، ضریح‌ها وسنگ قبرهای حجاری شده با طرح‌ها و خطوط زیبایی به چشم می‌نشیند که حکایت ا زهنر و فرهنگ دیرین این منطقه دارد . تپه باستانی شیرامین در نزدیکی این روستا گواهی بر قدمت آن است.

تپه باستانی شیرامین: تپه شیرامین مربوط به پیش از دوره اشکانیان است و در شهرستان آذرشهر، روستای شیرامین، جاده تبریزبه مراغه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۷۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است . چند قطعه سنگ نیمه صیقل شده که تصور می‌رود از وسایل دفاعی مردم قدیم این ناحیه بوده، در آنجا بدست آمده‌است.

نعمت دره سی یک دره باصفای پرآب بطول تقریبی 16 کیلومتر است که از روستای هفت چشمه شهرستان آذرشهر از ارتفاع 1800 متری شروع و به روستای شیرامین در ارتفاع 1300 متری ختم می‌شود. در این دره فسیلها و آثار رسوبی زیادی قابل مشاهده بوده و نشان دهنده اینست که زمانی این مکان در قعر دریا بوده‌است.  این دره در حال حاضر بعلت آب و هوای مناسب مورد استفاده کشاورزان منطقه واقع شده و در آن درختان گردو ، سیب ، زردآلو و سنجد به وفور کاشته می‌شود. طول دره از روستای هفت چشمه تا روستای پیرچوپان 11 کیلومتر و از پیرچوپان تا شیرامین 5 کیلومتر است.

 

 

برنامه کندیمیز 14 آبان 99 شبکه سهند

 

دریافت فایل

 



مدت زمان: 33 دقیقه 31 ثانیه

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی