شیرامین تزه خبرلری

رسانه مردمی شیرامین

دوشاب یا شیره انگور

  • ۱۲۱۲

خواص شیره انگور یا دوشاب

شیره انگور با نام محلی دوشاب یکی از فرآورده‌های میوه پر طرفدار انگور است که شربت مانند و غلیظ بوده و در تولید صنعتی معمولا از انگورهای نامرغوب آخر فصل در مناطق انگور خیز ایران تولید می‌شود. با این حال در بعضی مناطق به‌طور سنتی از انگورهای با کیفیت خوب جهت تولید این محصول شیرین و مطبوع استفاده می‌گردد. شیره انگور از نظر مواد مغذی به میوه انگور نزدیک بوده و غنی از ویتامین‌های A، B و C است. این ماده همچنین مقادیری از آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم را دارا می‌باشد.

 

 

 

 

ویژگی یک شیره انگور مناسب

۱- شیره‌انگور لازم نیست در یخچال نگهداری شود و چنانچه در بیرون یخچال کپک بزند و یا ترش شود شیره مناسبی نیست و آبکی بوده است.

۲- شیره‌های رقیق دارای رطوبت و آب بالاتر و قند کمتر هستند. بنابراین شیره‌ای که یک غلظت مناسب دارد دارای مواد مغذی بیشتری است و مقوی‌تر است.

۳- شیره مرغوب دارای رنگ شفاف بوده و نباید خاک آلود باشد.

۴- شیره انگوری که از انگورهای شیرین و مرغوب تهیه می‌شود کیفیت بالاتری دارد. از این رو بایستی این محصول را از جای معتبر و مطمئن تهیه کرد.

خواص شیره انگور

تقویت بنیه بدن در بیماران و بعد از زایمان

انرژی‌زایی از مهمترین خواص شیره انگور به‌حساب می‌آید. بیمارانی که بر اثر عمل جراحی نحیف و ضعیف شده‌اند با مصرف شیره‌انگور تقویت می‌شوند. این ماده همچنین برای زنانی که زایمان کرده‌اند مفید بوده و موجب تجدید قوای بدن می‌شود. مصرف این شیره برای افرادی که بسیار لاغرند و ضعف عمومی دارند بسیار مفید است. گفته شده این شیره به‌واسطه خاصیت انرژی‌زایی، برای زمستان که بدن به انرژی برای گرم کردن خود نیازمند است مفید می‌باشد.

برای تقویت بنیه جسمی از خواص انجیر نیز می‌توان بهره برد که شرح آن در مقاله مربوطه آورده شده است. با توجه به خواص فراوان انجیر پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله جامع را از دست ندهید.

خون سازی

شیره انگور خون ساز است و خوردن آن به افرادی که به کم‌خونی دچار هستند توصیه می‌شود.

جوانی پوست و از بین بردن لک‌ها

خوردن شیره انگور موجب سلامت پوست می‌شود و استفاده موضعی آن بر روی پوست موجب از بین بردن لک‌ها و همچنین جوانی پوست می‌گردد.

غلیظ کردن شیر مادر

مادرانی که شیر رقیقی دارند می‌توانند در کنار دیگر درمان‌ها با مصرف شیره مرغوب انگور، شیر غلیظی داشته باشند. جالب است بدانید برخی از طرفداران طب سنتی، مصرف محلول شیره‌انگور در آب را بر مصرف شیر خشک ترجیح می‌دهند.

افزایش حجم عضلات بدن

مصرف ترکیب شیره انگور و ارده موجب افزایش حجم عضلات بدن می‌شود به همین دلیل مصرف این ترکیب مفید و انرژی‌زا به ورزشکاران و کسانی که کار بدنی می‌کنند توصیه می‌شود.

کاربرد شیره انگور در درمان بیماری‌ها

مصرف شیره‌انگور در درمان بیماری‌هایی مانند التهاب معده، چربی خون، بیماری‌های قلبی، نقرس، صرع، تپش قلب، درد سینه و سرفه‌های مزمن مفید است. کسانی که دردهای رماتیسمی و بیماری‌های شریانی و وریدی دارند با مصرف این ماده تسکین پیدا می‌کنند. مصرف این شیره همچنین موجب کاهش نفخ معده می‌شود و در روان کردن ادارا موثر است.

درمان بیماری‌ها با ترکیب شیره‌انگور و دیگر مواد گیاهی

ترکیب شیره انگور با دیگر مواد و عصاره‌های گیاهی در درمان تعدادی از بیماری‌ها به‌کار می‌رود که در ادامه به آنها اشاره می‌گردد.

درمان یرقان: مخلوط این شیره با سرکه در درمان بیماری یرقان به‌کار می‌رود.

درمان افسردگی: مصرف ترکیبی این ماده با مقداری پودر زعفران در درمان افسردگی و ضعف اعصاب تاثیرگذار است.

باز کننده مجاری کبدی: مصرف ترکیب شیره و سرکه انگور در جلوگیری از انسداد مجاری کبدی اثر گذار است.

جلوگیری از التهاب حلق: کسانی که در فصل زمستان دچار التهاب در ناحیه حلق می‌شوند و مدام سرفه می‌کنند توصیه می‌شود شیره انگور و آب را با هم غرغره کنند زیرا این ماده خاصیت نرم‌کنندگی گلو را دارد.

مضرات خوردن شیره انگور

با اینکه شیره‌انگور یک ترکیب مغذی است و در درمان بیماری‌ها نیز به‌کار می‌رود اما خوردن این ماده به همه افراد توصیه نمی‌شود زیرا مصرف آن در برخی از افراد مضراتی را به دنبال دارد.

کسانی که نباید شیره انگور بخورند!

  • افردای که چاق هستند و دوست دارند لاغر شوند، زیرا این ماده دارای کالری بالایی است و یک ماده غذایی رژیمی محسوب نمی‌شود.
  • کسانی که بیماری دیابت دارند به دلیل میزان بالای قند آن.
  • کسانی که طبیعت گرم دارند زیرا صفرای آنها تغلیظ می‌شود و افزایش حرارت بدن، سردرد و جوش صورت و بدن را در پی دارد.
  • کسانی که تحرک کمی دارند شیره را با احتیاط مصرف کنند زیرا موجب چاقی و عوارض ناشی از آن می‌شود.

انواع شیره انگور

شیره‌انگور بسته به نوع انگور مورد استفاده به دو صورت قرمز و سفید تولید می‌شود. شیره قرمز از انگورهای قرمز و الوان که دارای رنگ ارغوانی تیره هستند به‌دست می‌آید و شیره سفید غالبا از انگورهای سفید بی دانه تهیه می‌شود.

  • حسین آقابالازاده
    با توجه به اینکه دوشاب شیرامین خاص بوده و انواع دوشاب در شیرامین طبغ میشود به خصوص دوشاب سفید از آثار ناملموس شیرامین به حساب می آید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی